قوانین و مقررات خرید بلیط هواپیما

خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین دارای ضوابط و مقرراتی هست که توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و هواپیمایی کشوری تنظیم شده است و تمامی مسفران باید قبل از سفر از این قوانین اطلاع پیدا کنند. لطفاً قوانین را به صورت کامل و با دقت مطالعه فرمایید.

شرایط و ضوابط عمومی

  1. وبسایت فروش اینترنتی بلیط هواپیمای TSun (تی سان) بر اساس مجموعه قوانین جمهوری اسلامی ایران، جرایم اینترنتی و قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی فعالیت می کند. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می شود که از کلیه ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.
  2. کلیه حقوق محتوای موجود در سایت محفوظ است و استخراج یا کپی از هر یک از بخش های سایت تنها با کسب اجازه رسمی شرکت شید سان سیر اسپانه است. همچنین هرگونه سوء استفاده از نام سان سیر یا تی سان یا استفاده از نام های مشابه که شبهه مشابهت و تطابق را ایجاد نماید ممنوع است و در صورت وقوع از طریق مراجع قانونی ذیصلاح مورد پیگرد قرار می گیرد.
  3. کلیه اطلاعات شخصی کاربران در سایت به جز برای مراجع قانونی ذیصلاح که در قانون به صراحت به آنها اشاره شده باشد کاملاً محرمانه و محفوظ است و شرکت شید سان سیر اسپانه تمام تلاش خود را برای محافظت از اطلاعات شخصی کاربران به عمل می آورد. به همین منظور همه تلاش ها برای نفوذ یا تخریب سایت مورد پیگری قرار می گیرد و در صورت لزوم از طریق مراجع قانونی ذیصلاح اقدام و مورد پیگرد قرار می گیرد.
  4. کلیه اطلاعات وارد شده در سایت توسط خریداران، مسافران و کاربران باید به صورت صحیح در سایت وارد شود و در صورت عدم اعتبار و صحت آنها مسئولیت عواقب احتمالی بعدی مانند نیاز به صرف هزینه مجدد برای تهیه بلیط جایگزین بر عهده وارد کننده اطلاعات است.
  5. پس از انجام عملیات پرداخت خرید بلیط هواپیما، باید اطلاعات مورد نظر تأیید و قطعی شوند که در این صورت موضوع از طریق پیامک و ایمیل به خریدار اعلام شده و بلیط برای وی ایمیل می شود و در صورت انجام نشدن درخواست، هزینه پرداخت شده به حساب خریدار بازگشت داده می شود.
  6. در پروازهای چارتر ارائه ی یک نسخه از بلیط چاپ شده و در پروازهای سیستمی، ارائه ی شماره ی بلیط به همراه کارت شناسایی معتبر به کانتر هواپیمایی مربوطه الزامی است. همچنین بلیط خریداری شده قابل واگذاری یا فروش به غیر نیست و هنگام پذیرش مسافر در فرودگاه، باید اطلاعات هویتی بلیط با کارت شناسایی یا پاسپورت مسافر مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت مسئولیت آن بر عهده خریدار بلیط است.
  7. در پروازهای بین المللی پاسپورت مسافرین باید حداقل دارای 6 ماه اعتبار باشد و در غیر اینصورت مسئولیت ناشی از عدم توجه به آن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین در پروازهای بین المللی که مسافر اقامت یا ویزای کمتر از 6 ماه در کشور مقصد را دارد باید نسبت به خرید بلیط برگشت نیز اقدام نماید و در صورت عدم رعایت این موضوع کلیه مسئولیت آن از جمله ممانعت در سوار شدن بر عهده مسافر خواهد بود. همچنین مسئولیت دریافت ویزا با توجه به قوانین کشور مقصد بر عهده خریدار بلیط می باشد و سان سیر در این خصوص مسئولیتی ندارد.
  8. وبسایت فروش اینترنتی بلیط هواپیمای TSun (تی سان) اگرچه تنها به فروش اینترنتی بلیط هواپیما اقدام می ورزد و در قبال شرایط کنسلی، تاخیر یا تعجیل پرواز مسئولیتی بر عهده ندارد اما خود را موظف می داند در صورت بروز خطا از جانب شرکت هواپیمایی یا چارتر کننده، موضوع را بر اساس اسناد و مدارک به نفع مسافر تا حد ممکن پیگیری نماید.
  9. کلیه پروازها ی داخلی بصورت یک طرفه به فروش می رسد و در صورت نیاز به رفت و برگشت، خریدار باید پرواز برگشت را نیز جداگانه خریداری نماید. در پروازهای داخلی رفت و برگشت هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و در صورت لغو یا کنسلی هریک بر روی دیگری تاثیری نمی گذارد. اما در پرواز های خارجی چنانچه مسافر بلیط دو طرفه تهیه مینماید در صورت کنسلی یا عدم استفاده به هر دلیل از پرواز رفت ، جهت استفاده از پرواز برگشت مسافر موظف است تا 24 ساعت بعد از پرواز رفت (زمان اداری) با ارائه یک بلیط رفت که نشان دهد مسافر با بلیط دیگری پرواز رفت خود را انجام میدهد، در خواست خود را به این شرکت اعلام نماید و در صورت تائید شرکت هواپیمائی مربوطه بلیط برگشت مسافر تائید خواهد شد.
  10. مسافرانی که اقدام به تهیه بلیط با یک توقف بصورت جداگانه می نمایند باید توجه داشته باشند مطابق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری میزان توقف، در پروازهای داخلی باید بیش از 3 ساعت و در پروازهای خارجی بیش از 5 ساعت باشد و در غیر اینصورت مسئولیت از دست دادن پرواز بر عهده ی مسافر میباشد.



شرایط و ضوابط رزرو و خرید بلیط چارتر

  1. پروازهای چارتری در مقایسه با پروازهای سیستمی با تغییرات بیشتری مواجه هستند و در برخی حالات که خیلی به ندرت اتفاق می افتد ممکن است بلیط صادر شده قابل استفاده نباشد. شرکت شید سان سیر اسپانه تمام تلاش خود را می کند که چنین حالتی بروز ندهد و در صورت وقوع آن تلاش می نماید تا ضرر بوجود آمده را از طریق تامین بلیط جایگزین یا عودت مبلغ بلیط از طریق چارتر کننده جبران نماید.
  2. بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده ی پرواز است و تنها در صورت لغو کامل پرواز چارتر و عدم دریافت بلیط جایگزین از طرف چارتر کننده، مبلغ بلیط به طور کامل عودت داده خواهد شد.
  3. جهت استرداد مبلغ پروازهایی که به دلیل تأخیر بیش از 2 ساعت کنسل شده اند، ارائه اصل بلیط مهر شده به چارتر کننده الزامی می باشد (از طریق پست، پیک یا مراجعه حضوری). بدیهی است پس از تایید ایرلاین و برگشت هزینه از سمت چارتر کننده، هزینه برگشت داده می شود.
  4. درصورت No-Show شدن مسافر (مسافری که پرواز خود را انجام ندهد) بلیط به طور کامل سوخت خواهد شد. همچنین مسافری که در محدوده 24 ساعت مانده به پرواز بليط خود را باطل نمايد نیز No-Show محسوب می شود.
  5. هر نوع انصراف بلیط از طرف مسافر تا قبل از 24 ساعت مانده به پرواز هواپیما، بر طبق قوانین کنسلی هر چارتر کننده متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، شرکت شید سان سیر اسپانه در خواست کنسلی و استرداد هزینه را به چارتر کننده مربوطه ارسال و آن را پیگیری می نماید و تنها در صورت پذیرش این درخواست از سوی چارتر کننده، جریمه از قیمت بلیط کسر شده و بقیه ی پول، به طور آنلاین بین 24 تا 72 ساعت به حساب مسافر برمی گردد.
  6. قیمت بلیط چارتر برای نوزاد تا 2 سال، متفاوت است که هنگام رزرو اینترنتی رقم آن نمایش داده می شود اما برای مسافرین بالای 2 سال همانند بزرگسال محاسبه می شود.


شرایط و ضوابط رزرو و خرید بلیط هواپیما

  1. در قوانین هواپیمایی کشوری، فرد نوزاد به کمتر از دو سال و فرد کودک به دو تا دوازده سال تمام و فرد بزرگسال به بیش از دوازده سال اطلاق می شود. همانطور که قبلا ذکر شد در پروازهای چارتری و غیر قابل استرداد، قیمت بلیط کودک با بزرگسال برابر است اما در پروازهای با نرخ مصوب (سیستمی)، قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است و همچنین در این نوع پروازها، بلیط کودک را به هیچ وجه نمی توان به تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال خریداری نمود.
  2. کلیه ی پروازهای داخلی با مبدأ تهران و شرکت های هواپیمایی ایران ایر، آتا و زاگرس از ترمینال 2 و سایر شرکت های هواپیمایی از ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد انجام می شود و حضور مسافر یک ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه الزامی است.
  3. کلیه پروازهای خارجی مبدأ تهران از فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می شود و حضور مسافر سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه الزامی است.
  4. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک (پزشک های معتمد شرکت هواپیمایی مربوطه) برای خانم های باردار، افراد مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی، بیماری های تنفسی، صرع، آنمی شدید، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز میشوند یا کسانی که از داروهای تضعیف کننده ی سیستم ایمنی استفاده می نمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می باشد. تنها مرجع دارای صلاحیت که میتواند مجوزسوار شدن مسافر بیمار به هواپیما را صادر نماید پزشک معتمد ایرلاین مربوطه میباشد و همچنین لازم است که این مسافران، داروهای مورد نیاز خود را با توجه به قوانین مقصد و تائیدیه کتبی پزشک (در مورد پرواز های خارجی) ، در طول سفر به همراه داشته باشند.
  5. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، مسافرانی که نیاز به ویلچر یا خدمات ویژه دارند باید حتما بلیطی را تهیه کنند که خدمات مربوطه را شامل شود. بدین منظور باید قبل از تهیه بلیط با تی سان هماهنگی لازم را انجام داده و هنگام خرید این نوع بلیط نیز درخواست خود مبنی بر نیاز به خدمات ویژه را به تی سان ارسال نمایند.
  6. بر اساس تفاهم نامه ای که بین شرکت های هواپیمایی وجود دارد، چنانچه مسافری بلیط هواپیمای خود را در چند مسیر پشت سر هم تهیه نماید بگونه ای که مقصد مسیر اول، به عنوان مبدا مسیر دوم باشد؛ اگر در مسیر نخست با لغو یا تاخیر پرواز مواجه شود می تواند با ارائه مستندات، بلیط هواپیمای مسیر دوم را هم بر اساس قوانین داخلی شرکت های هواپیمایی بدون جریمه استرداد نماید. قابل توجه است که شرکت های هواپیمایی زاگرس، ایران ایرتور (در همه انواع بلیط) و قشم ایر (فقط در بلیط های چارتری) از این قاعده مستثنی هستند و اقدام به استرداد بلیط هواپیما در مسیر دوم به شیوه عادی (با جریمه) و بدون در نظرگیری پروازهای قبلی و بعدی مسافر است.
برچسب ها {{item}}